Zmiany w wysokości zawieszenia to nie tylko tuning optyczny. Dobry lift poprawia pracę zawiasu i prowadzenie auta. Pokazujemy jak zamontować podstawowy zestaw w Jeepie GC ZJ.

Zawieszenie w Jeepie Grand Cherokee ZJ wydaje się idealne do modyfikacji z kilku powodów: to konstrukcja klasyczna oparta na dwóch sztywnych mostach, komfortowa, ale nie doskonała, ponadto do modelu jest dostępnych wiele „liftów” różnych producentów. O ile pracę podwozia można uznać za zadowalającą, to każdy użytkownik ZJ-a przyzna, że zamiast precyzyjnie się prowadzić, Jeep płynie po szosie.

Decyzję o modyfikacji najłatwiej podjąć, korzystając z doświadczenia kolegów lub zbierając opinie na forach internetowych. Na tej podstawie użytkownik Jeepa Grand Cherokee ZJ z 1998 r. wybrał zestaw 4″ Rough Country lift kit.

Modyfikacje przedniego zawieszenia, ze względu na układ kierowniczy, były bardziej czasochłonne. Prace, mimo że wy-. dawały się łatwe, były utrudnione problemami związanymi z korozją. Śruby wahacza dolnego z regulacją kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz śruba mocująca drążek Panharda do mostu wymagały cięcia. Wymieniono amortyzatory, sprężyny, łączniki stabilizatora, górne i dolne wahacze, dystanse do odbojów, co wymagało nawiercenia otworów w dolnych kielichach sprężyn. Ponadto przesunięto otwór mocujący drążek Panharda do mostu. Na koniec zostało ustawienie geometrii, regulacja zbieżności i ustawienie prosto koła kierownicy.

Nowe elementy są tak trwałe jak seryjne.

Z tyłu wymieniono amortyzatory, sprężyny i dolne wahacze. Dodatkowo założono elementy opuszczające odboje od podłużnicy oraz oś drążka stabilizatora. Zamontowano wspornik opuszczający mocowanie drążka Panharda, który wymagał nawiercenia otworów. Zestaw ze sklepu nie miał elementów do opuszczenia belki reduktora, ale kąty pracy wałów napędowych zmieniły się na tyle, że ich zastosowanie wydawało się uzasadnione. Przyznać należy, że wszystkie elementy zestawu były wykonane precyzyjnie i łatwo się montowały.

Modyfikacje spowodowały, że zawieszenie utwardziło się, znacząco wzrósł jego skok, zwiększyły się kąty natarcia, zejścia i rampowy, a samochód zaczął prowadzić się precyzyjniej pomimo podwyższenia środka ciężkości. Na trasie łatwiej wyczuć prowadzenie kół, ale trzeba uważać na zakrętach. W terenie czuć, że podwozie pracuje w szerszym zakresie i lepiej wybiera nierówności. Należy podkreślić, że nowe elementy odpowiadają wytrzymałością seryjnym.

Łączne koszty przeróbek wraz z kompletem niezbędnych do tego części w firmie Warsztat.pl sięgnęły 5850 zł.

Paweł Rosłoń

Facebook Comments
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Hobby

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Wprowadzenie do najczęściej wypożyczanych elektronarzędzi

W dzisiejszym świecie, gdzie prace remontowe, budowlane i majsterkowanie są na porządku dz…